Første dag med Fyremadel

I dag begynte jeg med en ny sprøyte. Jeg har jo tatt Gonal-F hver dag, men i dag skulle jeg i tillegg ta Fyremadel. Sånn jeg har forstått det skal Gonal-F få flere egg til å vokse, mens Fyremadel skal sørge for at jeg ikke får eggløsning. Jeg vil jo ikke risikere at eggene løsner av seg selv uten at legen er der for å fange dem.

Gonal-F er jo en penn, men Fyremadel er en faktisk sprøyte. Den skal settes i låret, og jeg gruet meg som vanlig litt, men jeg klarte det fint. Synes det var vanskeligere å dytte inn vesken, kanskje fordi det var mer av den? Og så sved det en god stund etterpå. Jeg tok tiden, og det sluttet å svi etter ca 3 kvarter. Det var ikke sånn at det ikke var til å holde ut eller noe, men jeg merket det jo litt.

©Jason Jones - Injection
Gjengitt under Creative Commons-lisens CC BY-NC-SA 2.0

Det var nok bra å begynne med Fyremadel i dag, for siste dagene har jeg følt meg mer oppblåst og nesten øm nederst i magen, og jeg er ganske sikker på at det er eggstokkene som vokser. Av andre symptomer, så har jeg fortsatt å ha litt vondt i hodet rett etter at jeg tar Gonal-F, så det er nok en bivirkning. Det har stort sett gått over etter en times tid. Jeg har kjent etter om jeg har blitt "hormonell", og tror kanskje jeg har vært litt mer emosjonell de siste dagene. Jeg har vanligvis ganske lett for å ta til tårene, men synes jeg har vært mer lettrørt enn vanlig de siste dagene. Det er likevel ikke i nærheten av det "hormonhelvetet" jeg har lest at noen opplever, så jeg skal være veldig fornøyd, tror jeg.

I det siste har jeg også blitt så stressa for at jeg skal bli forkjølet, for man slipper jo ikke inn hverken i Danmark eller på klinikken hvis man har luftveissymptomer. Håper virkelig at jeg holder meg frisk i en uke til! Etter det kan jeg være så forkjøla jeg bare vil. Har ikke noen forkjølelsessymptomer, men går og kjenner veldig etter.

I morgen har jeg min første skan, altså en ultralydundersøkelse av eggstokkene. Da skal vi (og med "vi" mener jeg egentlig gynekologen, jeg har jo ikke peiling) se hvor mange og hvor store eggposer jeg har. Basert på resultatet av den skanningen planlegger klinikken den videre behandlingen. De fleste må ha en til scan, så regner med at jeg må tilbake på onsdag. Og så kanskje jeg reiser på torsdag? Har funnet frem kofferten og så vidt begynt å pakke litt ting. Man kan jo plutselig få beskjed om å reise på kort varsel.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bioteknologiloven

Dårlige nyheter

Korona-stopp